Meteen naar de inhoud

Goede voornemens 

  • Kim 

De beste wensen!

Allereerst de beste wensen voor 2023! 1 januari is voor veel mensen een moment om te starten met goede voornemens. Denk hierbij bijvoorbeeld aan stoppen met roken, meer bewegen, duurzamer leven, minder alcohol drinken, beter omgaan met geld en natuurlijk gezonder eten of afvallen. Een goed voornemen op de lange termijn volhouden is meestal de uitdaging. Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld op 12 januari de meeste mensen al met hun goede voornemens stoppen. Is het daarom nou wel of geen goed idee om mee te doen aan de nieuwe voornemens? En hoe kun je ze wel goed volhouden? In deze blog geven wij tips.  

Valkuilen en voordelen van goede voornemens.

Valkuilen en voordelen van goede voornemens
De een heeft ze ieder jaar en de ander begint er niet aan. Maar wat zijn nou de valkuilen en de voordelen van goede voornemens? We zetten ze even op een rijtje. 

Valkuilen:
– Aan te veel goede voornemens tegelijk willen werken, bijvoorbeeld stoppen met roken en minder alcohol drinken. Dit maakt de kans van slagen kleiner. Stel liever één enkel doel tegelijk. 
– Stellen van onrealistische doelen. Wanneer je de lat te hoog legt of wanneer je een resultaatgericht doel hebt, kan dat demotiverend werken. Een resultaatgericht doel waarbij de lat ook nog eens hoog ligt is bijvoorbeeld ‘Ik wil 10 kg afvallen’. Maar hoeveel tijd geef je jezelf hiervoor en hoe wil je dat bereiken? Kies liever 1 of maximaal 2 gewoontes die je als eerst wilt veranderen, zoals ‘Ik wil de aanbevolen 250 gram groente per dag eten en dat doe ik door standaard groente toe te voegen aan mijn lunch’. 
– Vast houden aan 1 januari en hierdoor in de decembermaand totaal los gaan. Het hangt niet af van een datum. Elk moment in het jaar kan een goed moment zijn om een gewoonte te veranderen!

Voordelen:
– Reflecteren: nadenken over hoe het met je gaat en welke verbeterpunten er zijn in je leefstijl
– Een gezondere leefstijl aanpassen 
– Samen beginnen aan de goede voornemens
– Goede start van een nieuw jaar

Goede voornemens zijn leuk, maar het is nog beter (en fijner) om van je goede voornemens een gewoonte te maken. Dat kost tijd, dus gun jezelf die tijd met vallen en weer opstaan.

Goede voornemens (doelen) stellen.

Een goed voornemen begint natuurlijk met bedenken welk resultaat je wilt behalen. Hiervoor is het van belang om een doel te stellen en te bedenken waaraan je precies gaat werken en hoe je dit gaat aanpakken. Hiervoor hebben wij de volgende tips op een rijtje gezet:


1. Werk je doel concreet uit.

Hoe vager een voornemen, hoe minder goed het vol te houden is. Welke acties ga je precies uitvoeren om je doel te behalen? Hoe ziet je dagindeling eruit? Welke voorbereidingen zijn hiervoor nodig en hoeveel tijd kost dit? Maak eventueel een planning van de week en zorg dat je weet wat je gaat doen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het van te voren klaar maken van je tussendoortjes of een weekplanning maken voor het avond eten. Schrijf je doel uit en de stappen die je hiervoor moet doen om het te behalen. Hoe meer stappen tot je doel, hoe concreter je hem uitwerkt.

2. Stel haalbare doelen en begin klein.

Het einddoel kan een groot resultaat zijn, maar stel voor jezelf tussentijdse doelen waaraan je wilt werken. Hierdoor is het makkelijker vol te houden en werk je niet aan te veel punten tegelijk. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld, hoofddoel: 10 kilo afvallen in 2023. Subdoelen hierbij zijn dan bijvoorbeeld: 200 gram fruit per dag nemen en kiezen voor volkoren producten. Werk dan eerst aan deze 2 subdoelen en als dit goed gaat voeg hier dan na bijvoorbeeld 1 of 2 maanden weer een subdoel aan toe. Door iedere keer deze kleine stapjes uit te werken en daarna uit te breiden, behaal je uiteindelijk ook je einddoel. 

Hetzelfde geldt natuurlijk voor beweging. Ga niet vanuit het niks opeens 3 keer per week sporten, maar begin met 1 of 2 keer per week. Of begin met 2 keer per week een wandeling te maken en breid dit later uit naar 3 keer per week of maak de wandeling steeds 5 minuten langer. Op deze manier vind je makkelijker mogelijkheden om het in te passen in je schema en dus vol te houden. 

3. Houd rekening met de moeilijke momenten.

Wanneer mensen het druk hebben met werk of veel stress ervaren is het vaak lastiger om de doelen vast te houden. Daarom is het belangrijk om hier van te voren over na te denken en je hierop goed voor te bereiden. Denk hierbij aan het gebruik van geheugensteuntjes via de telefoon of het voorbereiden van gezonde maaltijden. Kook bijvoorbeeld een maaltijd voor het dubbel aantal personen en bewaar dit in de vriezer voor als er een keer geen tijd is om uitgebreid te koken. Hierdoor val je niet snel terug op de ongezonde maaltijden die makkelijk te bereiden of te bestellen zijn. Bedenk hoe je om kunt gaan met stress, zorg dat gezonde producten voor de hand liggen en ongezonde producten niet in huis zijn. Bedenk ook een activiteit die je kunt doen als je de neiging hebt om te gaan snacken en zoek afleiding. Ga bijvoorbeeld een ommetje maken, dat is een mooie win-win!


Goede voornemens (doelen) stellen vervolg…

4. Wees niet te streng voor jezelf.

Maak afspraken met jezelf wanneer je bijvoorbeeld wel iets extra’s mag nemen. Kies hiervoor een speciaal moment en geniet hier dan ook extra van. Dat kan best af en toe en zo is het de rest van de week ook beter vol te houden. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je alleen in het weekend iets extra’s mag nemen en de andere dagen niet. Hierdoor kan je dan echt uitkijken naar dit moment en hiervan extra genieten. Ook tijdens verjaardagen of andere gelegenheden, kies dan 1 ding die je daar gaat nemen waar je echt van geniet en spreek met jezelf af dat je dit dan ook mag. Denk hier bewust over na, geniet hiervan en de andere producten die je niet zo lekker vindt laat je aan je voorbij gaan.

5. Beloon jezelf

Beloon jezelf, maar niet met lekker eten. Vaak wordt eten als beloning gebruikt als je iets behaald hebt op werk of op school, maar deze beloning hoeft niet altijd geassocieerd te worden met eten. Beloon jezelf eens met iets anders leuk, zoals bijvoorbeeld een leuk tijdschrift of een bos bloemen. Hierdoor kun je je mooi aan je doelen houden en toch jezelf iets leuks geven voor de behaalde resultaten.

6. Deel je voornemens met anderen en vertel aan welk(e) doel(en) je werkt.

Hierdoor is er steun vanuit collega’s, vrienden en/of familie. Zo kunnen ze rekening houden met bijvoorbeeld traktaties of het aanbieden van eten. Misschien kunnen jullie het wel samen doen en hebben jullie hierdoor steun aan elkaar. Door te vertellen waaraan je werkt is het ook makkelijker om nee te zeggen tegen bijvoorbeeld traktaties en begrijpen mensen om je heen ook waarom je iets niet wilt.

7. Geef het de tijd.

Een doel stel je om uiteindelijk resultaten te behalen, maar deze laten soms nog op zich wachten, wat de motivatie een stuk minder kan maken. Als je je alleen maar focust op een einddoel en dit (nog) niet hebt behaald werkt dat niet motiverend. Stel daarom kleine subdoelen. Wanneer je deze behaald hebt kun je weer verder werken aan een nieuw doel. Vier de kleine overwinningen!