Meteen naar de inhoud

Sport en voeding

  • Iris 

Schijf van vijf.

Wat niet iedereen weet, is dat een goede sportvoeding erg belangrijk is bij mensen die fanatiek bezig zijn met sporten. Het kan er namelijk voor zorgen dat de sportprestaties verbeterd kunnen worden. Naast dat de sportprestaties verbeterd kunnen worden, speelt voeding ook een belangrijke rol bij het herstel en de toename van de spieren. Het goed onderhouden van de spieren kan ook weer zorgen voor verbetering van de sportprestaties.

Een goede sportvoeding begint met een goede basisvoeding die bestaat uit de richtlijnen van de Schijf van Vijf. Vervolgens kan er gekeken worden naar eventuele aanvulling met sportspecifieke voeding, denk hierbij aan extra eiwitten in de vorm van bijvoorbeeld eiwitshakes. Als derde kan er gekeken worden naar mogelijk gebruik van sportsupplementen. De tweede en derde stap zijn echter in veel gevallen niet nodig.

Voor een goede sportvoeding zijn er een aantal belangrijke punten, namelijk de koolhydraatinname, de eiwitinname, de vochtinname en de timing van de maaltijden.

Vocht.

Als iemand onvoldoende drinkt en uitgedroogd begint aan een training of wedstrijd, kan dit leiden tot prestatievermindering. Let hierbij ook op cafeïne en alcoholhoudende dranken, want deze kunnen zorgen voor uitdroging. Een goede indicatie van je (de)hydratiestatus is de kleur van je urine. Donkere urine geeft een indicatie voor uitdroging en in dat geval is het belangrijk om je vocht aan te vullen door extra te drinken.